2012. január 2., hétfő

Mai vacsi



Úgy hozta a sors, hogy a családom velem egyidős generációja, azaz az első unokatestvéreim és én is,  külföldön telepedtünk le.Lehet,hogy a neveltetésünknek köszönhetően, vagy a családunk összetartása miatt  szívtuk magunkba ezt a szokást,de nem telik úgy el év,hogy legalább 2-3 alkalommal ne gyűljünk össze és ne csapjunk fergeteges hangulatú bulikat.Ilyenkor eszünk-iszunk,na és persze táncolunk sokat. 2011 utolsó napjait is sikerült együtt töltenünk, Franciaország Svájchoz közeli határánál,Peronban, a Mont Blanc lábától nem messze.Itt készítik egyik kedvenc sajtom,amit még régebben egy televíziós műsorban láttam és tudtam,hogy isteni lehet, szerencsés is vagyok,hogy pont ezen a környéken élnek az én drága unokatesóim. :)
Francia oldalon Franche Comté régiója fekszik, ahol már a 12. században is készült sajt a nagyobb apátságokban. Ehhez képest a Mont d’Or sajt valóságos újszülött, hisz alig háromszáz éve létezik. A két ország közti határvonal jelentősége akkor nőtt meg igazán, mikor a helyi lakosok rájöttek, mennyire egyedi, s milyen jó minőségű a kerek dobozos hegyi puha téli sajtjuk. A két ország vitázni kezdett, melyik készítette előbb a Mont d’Ort, kit milyen jogok illetnek meg.
Mont d'or sajt:
A franciák szívósan ragaszkodtak ahhoz, hogy az ő találmányuk, s erre nézve számos legendát és történelmi eseményt is felsorakoztattak. A végén a svájciak beadták a derekukat, s elült a vita: a Mont d’Or ma hivatalosan francia találmánynak számít.

A franciák nevezik "Vacherin du Haut Doubs"-nak is, a svájci változat „Vacherin du Mont d’Or”. Nem mintha ez sokat változtatna a lényegen: gyakorlatilag ugyanaz van a dobozban, s az emberek továbbra is egyszerűen csak „vacherin” néven kérik, ha bemennek a sajtüzletbe. A két termék közt mégis van egy alapvető különbség: a svájciak a nyolcvanas évek óta pasztörizált tejből készítik, a franciák viszont büszkén hirdetik, hogy az ő sajtjuk nyers tejből való, nem is engednék, hogy rájuk kényszerítsenek bármi más előírást. Külön is szerezték meg az AOC minősítést: a francia változat 1981, a svájci 2003 óta viseli az AOC címkét

Ezzel új határ keletkezett a két ország között: a „nyerstejhatár”. A svájciak azt mondják, az övék „decensebb” ízű, a franciák azt, hogy az övék egyszerűen jobb. 
Természetesen ez alkalommal is beszereztem egyet, amit a következő képpen kell/lehet elkészíteni.
Hozzávalók:
  • 1 mont d or sajt kb.500g
  • 1-2dl fehér száraz bor
  • fokhagyma 
  • pirítós kenyér
Fa dobozban érlelik és árulják a sajtot,ezért kár lenne megfosztani ettől a szép és természetes csomagolásától, ezért becsomagoltam alufóliába, a sajtot jól átszurkáltam fogvájóval, ráöntöttem 1-2dl fehérbort,végül beleszúrtam 3 fokhagymagerezdet. Pirítós kenyérrel isteni.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...